Legalisera Cannabis ger Färre Trafikolyckor i Canada

Denver Posten skriver idag om en rapport som visar färre trafikolyckor efter staten legaliserat medicinsk marijuana:

The passage of state medical-marijuana laws is associated with a subsequent drop in the rate of traffic fatalities, according to a newly released study by two university professors.

The study — by University of Colorado Denver professor Daniel Rees and Montana State University professor D. Mark Anderson — found that the traffic-death rate drops by nearly 9 percent in states after they legalize marijuana for medical use. The researchers arrived at that figure, Rees said, after controlling for other variables such as changes in traffic laws, seat-belt usage and miles driven. The study stops short of saying the medical-marijuana laws cause the drop in traffic deaths.

“We were pretty surprised that they went down,” Rees said Tuesday.

 

Förvånade var Rees och hans kollegor. Inte jag. Men å andra sidan har spenderat ett par av mina senaste år med att läsa studier om cannabis och dess effekter. Även i samband med körning.

Kom nu ihåg att denna studie visar en korrelation, inte ett orsakssamband, även om det verkar vara en väldigt kraftfull korrelation. Men det underminerar det prohibitionistiska argumentet att en legalisering resulterar i ett armageddon av brinnande bilvrak längs våra svenska vägar.

Driving shouldn’t even be part of this legalization debate. There are so many other aspects of legalization that make the driving issue miniscule in comparison. But we have no choice, because every time we mention legalization, the prohibitionists are out there preaching vehicular doom and gloom.

Bilkörning borde inte ens vara en del av debatten om att legalisera cannabis. Det finns så många andra aspekter av en legalisering som gör de eventuella trafikproblem mikroskopiska i jämförelse med problemen som den löser.

Så — hur kommer det sig att studien fann vägarna säkrare efter att cannabis legaliserats? Är stenade chaufförer skickligare än nyktra bilister? Förmodligen inte. Men det är inte poängen i samanhanget.

Rees said the main reason for the drop appears to be that medical-marijuana laws mean young people spend less time drinking and more time smoking cannabis. Legalization of medical marijuana, the researchers report, is associated with a 12-percent drop in the alcohol-related fatal-crash rate and a 19-percent decrease in the fatality rate of people in their 20s, according to the study.

The study also found that medical- marijuana legalization is associated with a drop in beer sales.

“The result that comes through again and again and again is (that) young adults . . . drink less when marijuana is legalized and traffic fatalities go down,” Rees said.

Exakt. Sanningen är att majoriteten av droganvändare inte är blandmissbrukare och ett rusmedel ersätter ofta ett annat, istället för att komplettera. Trots det faktum att alkohol och cannabis är väldigt olika i deras effekter på kroppen så har dom liknande rekreationella effekter, finns det många personer som skulle föredra hampans aspekter om den var laglig i Sverige. En personlig referens som de flesta kan relatera till är den stökiga stämning som ofta uppstår i samband med tillställningar som innehåller alkohol — jämfört med de sessions med harmlösa cannabisrökare man kan finna nersjunkna i tv-soffan med ostbågsfingrar och torra strupar. Många föredrar lugn.

Jag har personligen inget mot alkohol, det finns uppenbarligen en majoritet av brukarna som kan hantera den drogen på ett sätt som inte är skadligt. Samtidigt är det viktigt att inse riskerna med tanke på de förutsättningar som vissa människor ges i vårt samhälle. Skadeverkningarna från alkoholmissbruk är mångdubbelt så stora jämfört med cannabis. Beroendeproblematik, våldsbrott och dysfunktionella familjer som resultat av alkoholmissbruk kostar idag samhället miljoner och är ett ont som vi efter största förmåga måste mildra.

När forskningen nu tydligt pekar mot att de stater som fört en liberal narkotikapolitik faktiskt lyckast minskat folkhälsoproblemen med missbruk av tyngre droger undrar jag bara när vi ska ta mod till oss och erkänna att vi kört i ett hjulspår som leder oss käpprätt åt skogen. När vi ser igenom illusionen som målar upp cannabis som en samhällsfara är det ganska enkelt att se vilken riktning vi borde ta.

Avslutningsvis vill jag klargöra att jag inte tycker någon ska köra bil under direkt påverkan av cannabis, poängen med denna artikeln är den positiva förändringen i människors beteenden som i slutändan har resulterat i att man lyckats spara liv.

 

Martin

Martin är 28 år gammal och driver med hjälp av andra eldsjälar den här sajten. Min huvudsakliga drivkraft är att vara en del av den förändring som både kommer minska lidande och bidra till många positiva effekter för tusentals personer. Jag är för en politik som bottnar i vetenskap och fakta med individens bästa i åtanke.

6 thoughts on “Legalisera Cannabis ger Färre Trafikolyckor i Canada

  • december 1, 2011 at 9:24 f m
    Permalink

    Det är lite kul det där, forskningen visar att man blir ganska exakt lika dålig bilförare under påverkan av cannabis som under påverkan av alkohol, med den skillnaden att orsakerna är de diametralt motsatta. En alkoholpåverkad förare blir för modig medan någon som är påverkad av cannabis helt enkelt är för försiktig..

    Vad man inte är lika pigg att fråga sig är ju då såklart vilken av dessa två personer det är som över huvud taget kommer att sätta sig i en bil..

    Reply
    • december 1, 2011 at 9:57 f m
      Permalink

      Hej Fredrik,

      Tack för att du kommenterar. Kan du hänvisa till vilken forskning som visar på att man blir exakt lika dålig vilförare under påverkan av cannabis som alkohol?

      Alla studier jag läst om cannabis och bilkörning visar såklart på att man inte bör köra bil under påverkan av cannabis eftersom ditt omdömme och din reaktionsförmåga är försämrad. Vi kan i den här studien (http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/09687630500512335) läsa att olycksrisken är mindre för en cannabispåverkad förare än en alkoholpåverkad. Problematiken ligger i att en majoritet av droganvändare (framförallt) anser att cannabis är en ”säker drog” att köra på. Detta hade inte varit fallet ifall de som vill röka cannabis hade fått ta del av adekvat information precis som alkoholanvändare blir påminda om att inte dricka och köra, att söka hjälp om man dricker för mycket och att inte dricka på jobbet. Varför kan vi inte behandla cannabisrökare på samma sätt?

      Reply
  • december 27, 2015 at 1:14 e m
    Permalink

    Det här visar motsatsen till ”alla studier visar” MARTIN :: DOT HS 812 117

    Reply
  • december 27, 2015 at 1:23 e m
    Permalink

    Hur kan Människorna seja vad cannabis gör till människan, om man inte har prövat själv?

    Reply
    • december 27, 2015 at 1:35 e m
      Permalink

      Hur kan Människorna seja vad cannabis gör till människan, om man inte har prövat själv? Genom studier? Vetskap vilka har gjort? Flins inte med? Hur länge har dom provat cannabis?
      Kan man lita sådan studier? Om man litar utan frågor, hur har man kommit det beslut? Endast egen på hittade saker av andras studier?? När man inte vet sanningen, varför gör beslut? pengar eller makt lust? Vilka skäl har Systemet tagit fram mot stridigt kamp mot cannabis? Var det USA trycket?

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.