Hampafrön: näringsvärde för användning i mat

För att vara ett till synes litet frö så bär hampa på ett stort näringsinnehåll. Fröna från hampaväxten Cannabis Sativa är en vegetabilisk källa till fullvärdigt protein. Proteintillskott baserat på hampafrön har därför blivit ett allt mer populärt populärt alternativ till vasslebaserade proteintillskott som t ex veganer eller personer med känsliga magar inte tycker om.

Förutom att bära på de essentiella aminosyror vi människor behöver är hampafröna lätta för magen att smälta. I hampafröna finns även essentiella fettsyror (EFA) – Omega 3, 6 och 9 (som finns i t ex lax och fiskleverolja) – vilket motverkar hjärt- och kärlsjukdomar och stärker ditt immunförsvar. Slutligen så innehåller hampafrön även kostfiber, magnesium, järn, zink och kalium vilket kvalificerar de små ogräspärlorna till riktig superfood.

Skalade hampafrön

skalade hampafrön
Skalade hampafrön

Hampan äts främst i form av skalade hampafrön, hampaprotein, eller hampasmör/olja.  Hampafrön är mjuka och smaken påminner om solrosfrön, med en distinkt fyllighet. Njut av att äta hampafrön direkt ur burken, eller prova att toppa dem på vad som helst; müsli, yoghurt, sallader, soppor, dipp, smoothies, eller inbakad i recept.

Vanligaste användningsområden:

[checklist]

  • Äta fröna råa
  • Mala dem till hampamjöl
  • Groddas
  • Göras till hampamjölk (liknar sojamjölk)
  • Kokas till té
  • Användas i bakning
  • Göras till nötsmör

[/checklist]

Näringsvärde för hampafrön per 100g

Kalorier: 567 kcal
Protein: 30,6 g
Kolhydrater: 10,9 g
 Kostfibrer: 6 g
Fett: 47,2 g
 Mättat fett: 5,2 g
Enkelomättat fett: 5,8 g
Fleromättat fett: 36,2 g

Diagram över fördelningen av näringsämnen i hampafrön

hampafrö näringsvärde

Fettsyror

  •  Palmitinsyra 16:00 3,4
  •  Stearin 18:00 1,5
  •  Oljesyra 18:01 (Omega-9) 5,8
  •  Linolsyra 18:02 (Omega-6) 27,6
  •  Linolensyra 18:03 (Omega-3) 8,7
  •  Linolensyra 18:03 (Omega-6) 0,8

Näringsämnen

  • Kolesterol 0 mg
  • Fukt 5
  • Aska 6,6
  • Vitamin A (betakaroten) 16.800 IE / lb
  • Tiamin (Vit B1) 0,9 mg
  • Riboflavin (Vit B2) 1,1 mg
  • Pyridoxin (Vit B6) 0,3 mg
  • Niacin (Vit B3) 2,5 mg
  • C-vitamin 1,4 mg
  • D-vitamin 10 IE
  • Vitamin E 3 mg
  • Natrium 12 mg
  • Kalcium 74 mg
  • Järn 14 mg
  • Magnesium 483 mg
  • Kalium 859 mg
  • Zink 7 mg
  • Koppar 2 mg
  • Fosfor 1160 mg

 

Martin

Martin är 28 år gammal och driver med hjälp av andra eldsjälar den här sajten. Min huvudsakliga drivkraft är att vara en del av den förändring som både kommer minska lidande och bidra till många positiva effekter för tusentals personer. Jag är för en politik som bottnar i vetenskap och fakta med individens bästa i åtanke.

2 thoughts on “Hampafrön: näringsvärde för användning i mat

  • december 29, 2015 at 8:50 e m
    Permalink

    Hej,
    Intressant, men tråkigt att alla sammansatta ord med hampa är felstavade (åtminstone enligt Svenska Akademiens ordlista – SAOL). De har ju alltid stavats HAMPFRÖ, HAMPOLJA osv, alltså inte HAMPAFRÖ.
    Titta i SAOL som jag ser som rättesnöre för korrekt stavning.

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.